Ako sa otužujem alebo 3 sezóna.

Otužovaniu - zimnému plávaniu sa venujem už tretiu sezónu aj spolu s mojou priateľkou. Za túto dobu som zistil čo je pre mňa pri otužovaní najlepšie. U mňa otužovanie znamená akýsi zvláštny fenomén spojený s prírodou a športom. 

Ak je to možné snažím sa dopraviť k jazeru pomocou vlastnej energie či už na bicykli, peši alebo behom. Dokonca aj pri mínusových teplotách v zime často šlapem na bicykli 12 km na jazero a 12 km naspäť.  So sebou mám veci ako gumené šlapky do vody,  uterák, plavky,  termo prádlo a iné teplé oblečenie v závislosti od vonkajšej teploty, termosku s teplým čajom, dodatočné jedlo,  teplomer, hodinky - stopky a ďalšie iné veci. 

V deň otužovania si dám kalorické raňajky, väčšinou to je kaša s veľkým množstvom masla a cukru.  Takáto kalorická strava je pre mňa dobrá lebo mi dáva veľké množstvo energie počas celého dňa. Pre moje telo zimné plávanie spojené so športom znamená veľký výdaj energie, hlavne keď sú vonku mínusové teploty. Navyše moje telo má vďaka BAT tuku rýchlejší metabolizmus.

Keď prídem na jazero, nájdem si miesto kde nefúka. Väčšinou to je jeden koniec jazera a tam si rozložím veci. Potom si idem poriadne zabehnúť tak aby som sa poriadne zahrial. Na začiatku som sa otužoval bez zahriatia ale zistil som že s poriadnym rozohriatim tela sa mi oveľa lepšie otužuje a ľahšie znášam chlad. Ak som poriadne zahriaty moje telo si udrží veľmi dlho toto vytvorené teplo aj keď som už len v plavkách.

Ak je na jazere ľad, tak najprv vyhľadáme miesto kde je najhlbšia voda. Potom sa snažím rozbíjať ľad ťažkými brvnami ktoré z brehu hádžem do vody a snažím sa vytvoriť dieru tak aby mi voda v nej bola cca po prsia. Takouto námahou sa aj poriadne zahrejem a už nemusím ísť behať.

Keď som poriadne zahriaty vyzlečiem sa do plaviek, nasadím si stopky a vojdem pomaly do vody. V prípade že nie je na jazere ľad plávam vo vode prsia ale nikdy si neponáram hlavu. Ak sa nedá plávať kôli ľadu snažím sa vnoriť do vody až po plecia a hýbať rukami a nohami. Nikdy sa neotužijem tak že stojím nečinne vo vode aj keď som čital že sa pri tom človek pomalšie ochladí. Pre mňa je dôležitý pohyb vo vode, pretože aj ten vytvára teplo ale aj preto že berem otužovanie ako šport.

Ochranné neoprénove pomôcky na nohy a ruky nepoužívam a plávaciu čiapku používam len ak prší alebo sneží.  Podľa mňa otužovanie učí človeka prekonávať bolesť. V tomto prípade chladovú bolesť.  V mojom prípade bolesť prstov nie je až taká strašná, dá sa psychicky potlačiť. Navyše bolesť prstov ma upozorňuje kedy by som už mal ísť z vody von.

Vo vode sa snažím pobudnúť podľa pocitu a nikdy nejdem na hranu.  Vždy vnímam pocity a skúsenosti s pobytom vo vode z predošlého otužovania napr. podľa triašky. Čiže ak som napr. minule pri 0°C vydržal 5 minút a triašku som mal len minimálnu a zahrievanie bolo ľahké, tak teraz skúsim vydržať pri tej istej teplote vody 8 minút a aj keď mám potom silnejšiu triašku a zahrievam sa oveľa ťažsie. Ale vprípade že sa v v ten deň cítim horšie a neotužuje sa mi dobre skúsim vydržať len 4 minuty a stačí.  Ak som po chorobe tak vždy začínam s otužovaním max 1-2 minuty.

Potom ako vídem z vody snažím sa čo najrýchlejšie obliecť. Viem že niektorý otužilci sa zohrievajú len v plavkách, mne však vyhovuje zahrievať sa oblečený. Ešte narýchlo vypijem 2-3 poháre teplého až horúceho čaju a to hlavne kôli tomu aby som si zahrial sliznicu hrdla. Potom oblečený si idem zabehnúť. Snažím sa behať tak dlho až mi je teplo, avšak niekedy mi v tom bráni dych., pretože po ozužovaní sa behá oveľa ťažšie.

Triaška u mňa začne väčšinou na konci obliekania, no niekedy priamo keď víjdem z vody a spolu so skrehnutými rukami a nohami je to najväčší problém pri obliekaní.

Potom ako som zahriatý sadnem na bicykel a odšlapem si to domov. Musím podotknúť že na bicykli sa ťažšie zahrieva ako pri behu a navyše človek nehýbe ani s prstami takže ostanú skrehnuté.

Keď prídem domov väčšinou sa u mňa prejaví slabý zápal hrdla, hrdlo nebolí, len je zvláštne citlivé. Avšak na druhý deň už som fit.

Doma si každé otužovanie zaznamenávam do excelovskej tabuľky, kde máme s priatelkou zaznamenané všetky vstupy. Píšem si tam dátum, čas, teplotu vody, teplotu vzduchu a dĺžku pobytu vo vode. Je to dobrá vec lebo si môžme spätne pozrieť ako sme sa otužovali počas minulých sezón a aké boli naše rekordy pri určitej teplote vody.

ďalej >> Ako mi otužovanie zlepšilo nielen zdravie

<< späť do menu