Choroby a otužovanie

V tomto článku sa pod pojmom otužovanie myslí pravidelné plávanie v studenej a neskôr v ľadovej vode a následné zahrievanie sa vlastnou námahou.

Otužovanie nie je liek ale môže byť pomocný prostriedok pri liečení niektorých chorôb. Ak si chce niekto zlepšiť zdravie, mal by si uvedomiť, že sa mu tak nestane zo dňa na deň ale že je to boj na dlhú trať. Samozrejme popri otužovaní by si mal človek zlepšiť aj životný štýl.

Treba mať na pamäti, že ak sa otužovanie praktizuje zle môže skôr uškodiť. Každý začiatočník by sa mal vždy poradiť s lekárom ohľadne svôjo zdravotného stavu pred začiatkom otužovania. Taktiež aj počas otužovania by mal pravidelne konzultovať svôj zdravotný stav s lekárom. 

Otužovanie by nemal praktizovať človek, ktorý trpí chrobou srdca, má nábeh na kôrnatenie ciev alebo trpí na astmu. Ľudia trpiaci Raynaudovým syndrómom a chorobou by sa taktiež vyhnúť vystavovaniu sa chladu.

Vždy keď otužilec ochorie na respiračnú chorobu ako je napr chrípka, tak by mal prerušiť otužovanie až do obdobia, keď sa cíti dobre. Aj potom je najlepšie ešte oddialiť prvý vstup po chorobe o týždeň. Prvý vstup po chorobe by mal byť potom kratší ako obyčajne.

Ak máte pocit že Vám otužovanie zhoršuje Váš zdravotný stav netreba v ňom ďalej pokračovať a možno skúsiť ľahšie formy ako napr. len sprchovanie studenou vodou, poprípade otužovanie sa vzduchom.

Popri otužovaní je dobré praktizovať pobyt v prírode alebo aj meditáciu. Môžem potvrdiť že praktizovanie meditácie po otužovaní prináša oveľa väčší a dlhší efek povznášajúceho pocitu.

Na otužovaní sa dá vypestovať závislosť a tak ako je ťažké s ním začať, môže s ním byť ťažké aj skončiť. Človek je závislí na pocite ktorý mu otužovanie prináša. Ak potom vinecháte otužovanie necítite sa dobre. Naviac ste zvyknutý na určitú dĺžku pobytu vo vode, a keď sa Vám stane že ste vo vode kratšie ako obyčajne, nemusíte byť so sebou spokojný, je to akási závislosť na dĺžke pobytu v ľadovej vode.

Otužovanie primárne pomáha na zlepšenie celkovej imunity a tak môže pomôcť aj pri chorobách, ktoré sú s ňou spojené. Ak otužilci ochoria napr. na chripku, tá potom má miernejší priebeh.

Otužovanie vytvára radosť zo života a zlepšuje celkovú duševnú pohodu, vyvoláva dobrú náladu a môže pomôcť zmierniť psychické poruchy ako je depresia, úzkosť, nespavosť atď. Počas otužovania človek zabudne na všetko trápenie čo má a jeho mysel ako keby sa resetovala. Otužovanie podporuje vitalitu organizmu, zlepšuje myslenie, chuť do jedla atď.

Otužovanie má pozitívny vplyv na termoreguláciu, krvný obehový systém, dýchanie, sliznice. Celková kondícia tela sa zlepšuje.

Na internete som sa stretol s ľuďmi, ktorí si otužovaním pomáhajú pri liečení migrén, chronických zápalových ochorení čriev, sindróme dráždivého čreva, cukrovky atď.