Moje prvé dve sezóny a chyby pri otužovaní

Prvú sezónu som začal tak že som pokračoval v plávaní aj v septembri. Našťastie spolu so mnou začala aj priateľka, a tak sa nám spolu otužovalo lepšie. Popri tom som sa ešte sprchoval studenou vodou okrem dní keď som sa otužoval. Keďže sa voda v jazere ochladzovala postupne nebol to až taký nápor pre môj organizmus ako keby som sa začal otužovať priamo v decembri.  Takto môj organizmus ľahšie znášal postupne sa ochladzujúcu studenú vodu. Bývam v Bratislave kde je vhodných na otužovanie hneď niekoľo jazier. Keď som začínal často som sa otužoval na Veľkom Draždiaku ale najlepšie sa otužovalo na malom Čuňovskom jazere, aj z toho dôvdu že je umiestnené v krásnej prírode lužných lesov. Malé Čuňovské jazero mám vzdialené cca 12km od domu, takže okrem plávania a behu po otužovaní som ešte niekedy aj bicykloval. S priatelkou sme sa snažili otužovať tak že po dni otužovania sme sa snažili dať si dva dni odpočinok. Keď bola voda teplejšia môj organizmus to ako tak znášal, ale neskoršie už som začal cítiť pobolievanie mandlí a lymfatických uzlín po ceste domov na bicykli. A tak sme vymenili bicykel za MHD.  Druhá sezóna sa niesla v podobnom duchu ako prvá, avšak začal som sa otužovať  častejšie. Niekedy som si dal len deň pauzu medzi dvoma plávaniami.  Otužoval som sa aj na Zlatých pieskoch po robote.

Chyby počas 1 a 2 sezóny.

Chyby ktoré som urobil neboli také zlé aby ma odradili od otužovania. Nikdy som z otužoania vážne neochorel. Berem to tak že som si potreboval určiť, čo je pre mňa pri otužovaní dobré a čo zlé, akési hranice. Raz som cítil že moje hrdlo nie je v poriadku a tak som zašiel za ORL lekárom aby mi ho vyšetril. Zistil mi že nemám vážny problém, len mám sem tam tonzilo-pharingitídu spôsobenú zväšenými mandlami. Tak som si dal na čas oddych a keď som sa cítil OK, začal som sa znovu otužovať. Dodám ale že pravidelné otužovanie mi z dlhodobého hladiska zlepšuje imunitu na slizniciach a zmiernilo mi tieto problémy. viac otužovanie a sliznice tu >>

Musím poznamenať, že otužovanie je na začiatku veľký nápor na imunitu, z čoho vyplýva že je dobré obmedziť priveľké preťažovanie organizmu športom. Všetko samozrejme závisí na stave organizmu a hlavne kondícii otužilca-začiatočníka.

Okrem toho som na začiatku robil chybu v strave pred otužovaním. Jedol som takú istú stravu ako v bežné dni čo bola aspoň u mňa chyba, pretože potom to môj organizmus viacej vyčerpávalo. Neskôr až počas druhej sezóny som zistil že keď si dám kalorickejšiu stravu, otužuje sa mi lepšie a aj dlhšie vydržím vo vode.  Zdalo sa mi že akoby mi počas pobytu v chladnej vode telo odčerpalo príliš veľa energie. Prečo to tak je som zistil až keď som sa zúčastnil na výskume hnedého tuku, kde mi merali bazálny metabolizmus v chlade, CT a MRI. Zistili mi že mám viac hnedého tuku ako ďalší skúmaní otužilci. Mal som aj nízky obsah triglyceridov v krvi. Neskôr som čítal že BAT alebo hnedý/béžový tuk pravdepodbne odčerpáva triglyceridy a cukor aj z krvi. Samozrejme nabudený chladom BAT spotrebuváva veľa kalórií z organizmu a mení ich na teplo. viac o účasti na výskume BAT tu >>

Začal som hľadať aj informácie ohľadne otužovania vnútra ale našiel som veľa protichodných názorov. Niektoré zdroje odporúčajú otužovať aj sliznice a piť miesto teplého čaju radšej studenú vodu. Ja som spravil chybu, že som sa pridal k týmto názorom a vynechával som teplý čaj ihneď po otužovaní. Keďže mám chronicky mierne zväčšené mandle, mával som niekedy po otužovaní  zápaly hrdla. Vtedy som musel otužovanie vynechať až kým sa mi hrdlo neupokojilo. Niekedy to trvalo aj týždeň.

Ďalšia chyba bola že som sa snažil ísť až na doraz v minútach strávených v studenej vode. To znamenalo že som si dopredu povedal koľko budem vo vode a to som aj dodržal. Vo vode som nemal problém vydržať dlhšie (možno aj vďaka hnedému tuku), ale príliš dlhý pobyt mi zapríčinoval podráždenie sliznice hrdla. 

Ponáranie hlavy bola u mňa ďalšia chyba. V lete a na začiatku jesene mi to nerobilo problém ale neskôr keď bola voda studenšia ponorenie hlavy pri dlhšom pobyte vo vode mi už spôsobovalo zápaly uzlín a hrdla. Teraz sa už riadim pravidlom, že lepšie je nechať hlavu v suchu nad hladinou keď sa voda už v septembri ochladí.

Ešte by som chcel spomenúť, že som sa nesnažil zohrievať pred otužovaním, či už behom alebo cvičením. Toto s odstupom času berem tiež ako čiastočnú chybu. Až tretiu sezónu som zistil, že najlepšie sa mi otužuje keď sa predtým zohrejem námahou. Potom keď sa vyzlečiem si moje telo udržuje teplo ešte aj počas plávania vo vode a vo vode vydržím oveľa dlhšie.

Samozrejme prvá a druhá sezóna sa u mňa nezaobišla bez chorôb ako chrípka /alebo prechladnutie/ taktiež sa mi občas vyskytol zápal hrdla alebo tonzilo-pharyngitída /niekedy slabšia, inokedy silnejšia/, dokonca som som bral aj antibiotiká ale celkovo som začal pociťovať zlepšenie imunity a zdravotného stavu vo viacerých smeroch. A samozrejme otužovanie mi prinieslo pozitívne účinky na psychiku a celkovú vitálitu organizmu.

Podľa mňa je otužovanie boj na dlhú trať a netreba od neho očakávať  okamžité výsledky, ale zlepšenia sa začnú prejavovať postupne.  Poznamenám, že aj keď prvé dve sezóny mi priniesli veľa zlepšenia čo sa týka môjho zdravia, tretia sezóna už ukazuje veľké zlepšenie a zatial je najmenej prerušovaná kôli problémom mandlí a hrdla.

ďalej  >> ako som si zlepšil zdravie otužovaním

<< späť do menu