Ako začať s otužovaním.

Dať jednu konkrétnu radu ako začať s otužovaním a hlavne so zimným plávaním tak aby ste si pri tom zdravotne neublížili je veľmi ťažké. Pred začatím by mal každý človek zhodnotiť svôj zdravotný stav a hlavne poradiť sa so svojím obvodným lekárom, pretože ten vie určite lepšie zhodnotiť či Vám otužovanie neuškodí. Hlavne starší ľudia by sa mali poradiť s lekárom, aj keď niekedy je starší človek na tom zdravotne lepšie ako mladý. Samozrejme Váš zdravotný stav by ste mali pravidelne konzultovať s lekárom. Dôležité je aby si otužilec všímal svôj zdravotný stav a snažil sa ho zlepšovať.

Ideálny stav by bol ak by otužilec zlepšoval kondíciu, obmedzil alkohol a fajčenie a prešiel na zdravšiu stravu čo je ale pojem o ktorom sa dá tiež diskutovať. Strava by však mala byť primeraná vydaniu energie a nízkokalorická strava počas otužovania skôr môže otužilcovi narobiť problémy. Samozrejme všetko je to o tom aký ma ten konkrétny človek výdaj energie v chlade a bazálnom stave. Z mojej skúsenosti skôr vyplýva že pred otužovaním si musím dať poriadne kalorickú stravu v podobe múčnej kaši s cukrom a maslom. Pretože sa mi v minulosti stávalo, že nedostatočná strava pred otužovaním ma vyčerpávala. Na výskume mi zistili obsah hnedého tuku nad 400 cm3, ktorý mi spôsoboval odoberanie veľkého množstva kalórií počas otužovania.

Existuje veľa teórií ako začať s otužovaním a to od menej drastických a postupných až po tie drastické a nárazové. Napríklad niekto odporúča začať sa rok sprchovať len studenou vodou a potom na druhý rok začať plávať už od septembra na jazere a pokračovať celý rok.  Niektoré rady vynechávajú ročnú predprípravu a navrhujú sa hneď začať plávať už od septembra a sprchovať sa popri tom. Niektorý zas odporúčajú bez predošlej prípravy začať plávať až v zime. Všetky tieto rady však treba brať s rezervou a treba si uvedomiť že ich niekto písal podľa svojej subjektívnej skúsenosti s otužovaním.  Niekto odporúča zaradiť sa do nejakého klubu a niekto zas nie. Niekto odporúča otužovať sa len na jar a v jeseni a iný aj v zime. Niekto odporúča plávať iný stagnovať vo vode. Niekto ochranné neoprénové pomôcky ako rukavice a ponožky iný zas otužovať sa bez. Jeden veľký chaos a každý radí  zo svojej skúsenosti. Netvrdím že si netreba vypočuť všetky tieto rady ale treba zapojiť svôj vlastný úsudok a koniec koncov si vybrať čo Vám najviac vyhovuje, lebo ináč skončíte rýchlo. Každý sme iný, niekomu vyhovuje to inému zas ono. Nikdy sa nenechajte tlačiť do niečoho v čom sa necítite dobre. Ako to však urobiť?

V prvom rade si treba uvedomiť svoju osobnosť. Niekto sa cíti lepšie vo veľkej skupine ludí, niekto v menšej partii a nietko sa cíti zas lepšie sám alebo vo dvojici. Ak ste typ ktorý sa pri športe cíti lepšie sám zbytočne budete chodiť na tréningy otužilcov kde sa nebudete cítiť dobre. Ponorte sa do svôjho vnútra a opýtajte sa sám seba čo je pre Vás najlepšie. Ak máte radi pozornosť otužujte na jazerách s pohľadmi okoloidúcich, ale ak máte radi kľud hladajte si skôr pokojnejšie jazerá, kde sa môžete lepšie sústrediť na otužovanie. Samotný začiatok s otužovaním je ťažký a ak sa pri ňom budete cítiť viac v pohode bude sa Vám aj lepšie otužovať.

Niekomu napríklad pomáha meditácia počas vstupu do jazera keď sa sústredíte na svôj dych a seba samého a nie na okolie, inému pomáha povzbudzovanie a pokriky spoluotužilcov alebo obdivné pohľady okoloidúcich.

Dôležitý krok je pred začatím si uvedomiť aký vzťah k chladnému prostrediu máte. Ste skôr teplomilný typ človeka alebo máte rád skôr chlad. Ak si svoj príbytok radi prehrievate a pri pomyslení na prechádzku v chlade Vás striasa ste skôr teplomilný človek. Takisto ak máte radi radšej leto ako zimu.  V tomto prípade musíte začať postupne privikať si na chlad. Znižovať teplotu v miestnosti kde sa pohybujete a hlavne počas spánku a postupne sa začať sprchovať studenou vodou, nikdy nie nárazovo ale na začiatku len jemným prúdom, najlepšie až po vlažnej vode.

Takisto je si dôležité uvedomiť stav vašho imunitného systému a hlavne dýchacích ciest. Ak mávate permanentné problémy s dýchacími cestami a bývate často chorý,  treba skôr začať s otužovaním postupne. Ak máte časté zápaly hrdla a choré mandle treba si uvedomiť že nárazové otužovanie Vám môže skôr uškodiť. Postupné otužovanie Vám môže pomôcť ale treba si uvedomiť že sa to bude zlepšovať dlhodobo, postupne a pomaličky.

Určite nezačnite s otužovaním pokial máte problémy so srdcom. Samotné ponorenie do studenej vody je veľký nápor pre váš obehový systém a ak máte slabé srdce mohli by ste si privodiť infarkt. Okrem toho sa zistilo že ak máte nábeh na arteriosklerózu /upchávanie tepien tukovými látkami/ a popritom máte veľa béžového/hnedého BAT tuku máte väčší nábeh na infarkt v chladnom prostredí. Samozrejme zistiť koľko BAT máte sa dá len tak že sa zúčastníte výskumu hnedého tuku, ale zistiť či máte nábeh na ucpávanie ciev Vám pomôže lekár.

Ďalší faktor o ktorom treba uvažovať je stav Vašej kondície a hlavne dychu. Najlepšie sa určite začína skúseným plavcom s dobrou kondíciou alebo športovcom ktorý trénujú na čerstvom vzduchu počas celého roka. Plávanie v ľadovej vode a neskoršie zahrievanie pohybom alebo inou námahou určite preverí Váše dýchanie. Pri ponorení do ľadovej vody je tendencia kedy lapáte po dychu a nastáva nabratie veľkého množstva vzduchu do pľúc - hyperventilácia a dych sa skráti. Je to podobný efekt ako keď skúšate dýchať nasilu až sa Vám pritom začne točiť hlava a možete upadnúť až do mdlôb.  Preto ľudia so slabou kondíciou a dychom by si najprv mali zlepšiť kondíciu a pripraviť sa na zimné plávanie tak že začnú pracovať s dychom, absolvujú akési dychové cvičenia s predychávaním a zadržiavaním dychu.  Dôležité je aj si vo vode zachovať kľud, uvoľniť sa a nespanikáriť, hlavne na začiatku pri vstupe. V tomto môže pomôcť aj predpríprava v meditácii predtým ako začnete s otužovaním.

Pri začatí s otužovaním si musíte uvedomiť to, že ak sa chcete venovať tomuto športu dlhodobo, musíte sa na neho tešiť a pozitívne zážitky /ako napr. uvoľňovanie hormónov šťastia/ musia prevýšiť tie negatívne /ako napr. bolesť z chladu/. Začať je ľahké ale vydržať dlhodbo je ťažké. Vždy keď sa premáhate tak si treba povedať že aspoň vojdem a hned výjdem von, veď čo sa mi môže stať a verte mi že ak už vojdete do ľadovej vody, vydržíte tam dlhšie. Ak vydržíte dlhšie Vaše telo začne byť na otužovaní závislé.

Ďalšia