Otázky a odpovede

V tomto článku sa budem snažiť odpovedať na rôzne otázky ktoré si kladie každý otužilec. Odpovede sa budem snažiť podložiť faktami z výskumov pokial sa dá. Ak neexistuje výskum v tejto oblasti nahradím ho teóriami a skúsenosťami otužilcov, poprípade mojou alebo skúsenoťou priateľky. Pri otužovaní sa v ľadovej vode je najdôležitejšie si pozisťovať veľa informácií a to hlavne od odborníkov ako su lekári, alebo od otužilcov, ktorí sa tomuto športu venujú dlhodobo. Avšak odborníkov venujúcich sa vplyvu chladu na organizmus je veľmi málo a aj dokonca aj lekári majú odlišné názory na otužovanie. Dôležité je si uvedomiť, že konkrétna odpoveď v určitých oblastiach otužovania neexistuje tak ako je každý človek výnimočný tak aj spôsob otužovania alebo účinok otužovania je rozdielny.  Napr. každý otužilec má iný spôsob života, zdravotný stav, metabolizmus, kondíciu, pocit vnímania chladu, obranyschopnosť, rozloženie tukových zásob, inú svalovú hmotu, vnímanie chladovej bolesti a citlivosti na chlad atď. 

ako sa najlepšie otužuje? Pravidelne a postupne! V prírode. Nesnažiť sa ísť za hranice svojich síl! Nevyčerpávať sa príliš. Plávať a vystavovať sa chladnej vode celoročne. Zahrievanie tela vlastnou námahou - energiou na čerstvom vzduchu a nie externým zdrojom tepla. Po plávaní v ľadovej vode sa zahriať napr. behom okolo jazera a nie vo vyhriatej miestnosti, saune alebo v teplej vani, poprípade pri príliš nízkych teplotách vzduchu alebo silom arktickom vetre sa zahrievať pod prístreškom. To isté pravidlo platí aj pre zahrievanie sa pred otužovaním.  Popri otužovaní veľa športovať, behať, posilňovať, bicyklovať, veslovať atď. Pre ešte lepší účinok meditácia a joga. Dobre sa stravovať.

Aká má byť dĺžka pobytu vo vode? dĺžku pobytu vo vode si volí každý sám a je to samozrejme individuálne. Otužovanie nesmiete cítiť ako týranie sa ľadovou vodou, ale musíte mať z neho dobrý pocit. Aj krátky vstup napr. 1 minuta môže mať pozitívne účinky pre začinajúceho otužilca.  Dôležité je si uvedomiť, že príliš dlhým pobytom v chladnej vode sa vystavujete rizikám silného oslabenia imunity a môžete ochorieť. Ak sa cítite choro alebo vyčerpane, vyhnite sa otužovaniu a začnite až vtedy keď sa už budete cítiť zdravo a to postupne najlepšie studeným sprchovaním a neskôr krátkymi vstupmi do chladnej vody.

Priberá alebo chudne sa z otužovania? veľmi ťažká otázka, na ktorú sa samozrejme ťažko odpovedá a ani sa nedá presne zodpovedať. Klasická a zlá odpoveď by bola "vedci zistili že pravidelné plávanie v chladnej vode spaluje viac kalorií ako v teplej vode. Všetko to však závisí na množstve hnedého tuku, ktoré máte a na námahe akú počas plávania vykonávate." Koľko však máte hnedého tuku a dá sa otužovaním zväčšiťˇ? Dôležité je si uvedomiť, že pokiaľ otužovanie beriete ako životný štýl a znížite si aj celkovú teplotu, ktorá Vás obklopuje (domácnosť, práca, oblečenie, pobyt vonku), telo sa s týmto bude musieť nejako vysporiadať.

Ak zapojíme zdravý rozum, tak priberanie na váhe je vlastne jednoduchá rovnica. Koľko kalórií prímete mínus koľko kalórií vydáte. Výdaj kalórií je zas rozdelený na výdaj v nečinnom stave a výdaj pri námahe. Ak vaše telo príme viac energie ako vydá, urobí si zásoby vo forme bieleho tuku. Prečo niektorí ľudia sú chudí aj keď nevykonávajú žiadnu námahu? Majú vyšší výdaj energie v pokoji?  Môžu mať aj nižšiu vstrebatelnosť živín počas trávenia, to znamená že ich telo zužitkuje menej energie zo stravy? (pri predpoklade, že nemajú poruchu vstrebávania napr. pri zápale čreva). Najdôležitejšie je si uvedomiť, že najlepší spôsob ako vydať prijatú energiu je námaha. Najlepšia je potom námaha (šport, práca) na čerstvom čistom vzduchu (v prírode).

Z krátkodobého hladiska, plávanie v studenej vode patrí do kategórie keď telo vykonáva cielenú námahu (plávanie) a zároveň musí bojovať vlastnou energiou proti prenikaniu chladu. Toto má za následok zvýšený kalorický výdaj. Navyše ak sa snažíte po tom aj zahrievať námahou, vydávate spaľujete ešte viac kalórií. Ďalšie otázky ktoré možu nastať je či otužovanie spomaluje alebo nabuzuje trávenie? Či máte po ňom väčšiu chuť na kalorickejšie jedlo? A samozrejme či mu dodáte tieto kalórie alebo nie aj keď si o ne žiada? Ja mám napríklad vždy po otužovaní strašnú chuť na vyprážané jedlo, priateľka zas na sladké.

Z dlhodobého hľadiska sa však organizmus musí prispôsobiť neustálemu vystavovaniu sa chladu. Čím viac znížite teplotu prostredia, ktoré Vás obklopuje a čím sa budete viac vystavovať studenej vode, tým viac si zmeníte svoje telo. Ako sa telo zmení? Môže si zmeniť citlivosť na chlad (senzory - nervové zakončenia sa stanú menej vnímavé na chlad)? Bude sa snažiť telo vytvárať si viac bieleho tuku ako izolačnú vrstvu? Vytvorí si viac hnedého tuku, ktorý vytvára teplo aj keď sa nehýbete?  Bude sa snažiť telo vytvárať svalovú bielkovinu, ktorá pôsobí podobne ako hnedý tuk? Zmení si telo mikroflóru a anatómiu trávenia, tak aby zužitkovalo viac energie z trávenia? Vylepší si telo termoreguláciu tak, že krv a cievy budú efektívnejšie rozvádzať teplo v organizme? Nastáva veľa otázok, na ktoré je veľmi ťažko odpovedať. Keď sa pozriete na otužilcov, ktorí sa otužujú už viac rokov, sú medzi nimi aj chudší, ale aj baculatejší jedinci. Podľa mňa samotné otužovanie nezaručí zníženie telesnej hmotnosti je to skôr celkový životný štýl aký vediete. Otužovanie však môže hrať veľmi dôležitú úlohu v zlepšení celkového stavu organizmu.

Aké výhody má otužovanie ráno? Otužovanie má pozitívny vplyv na ľudský organizmus. Zlepšuje prekrvenie, vitalitu, trávenie, radosť zo života atď. Keď vykonáme otužovanie ráno vydrží nám tento stav takmer celý deň.  Na niektorých ľudí má otužvanie ukľudnujúce účinky a niektorých zas nabudí. Záleží aj na druhu a dĺžke otužovania. Ak by sme sa večer pred spánkom nabudili, mohlo by sa stať že by sme nemohli zaspať. >> článok Ukľudnuje nás otužovanie?

Má sa plávať v ľadovej vode každý deň alebo s prestávkami? Z mojej skúsenosti môžem napísať že odpočinok 2 až 3 dni po otužovaní je pre mňa dôležitý. Otužovanie je akýsi nápor na imunitu spojený so stresom v chlade. Naviac zahrievanie po spôsobuje pre telo veľkú námahu. Aby telo zrelaxovalo a zregenerovalo sa dávam mu aspoň 2-3 dni odpočinku. Jedno obdobie som skúšal dať telu len deň odpočinok medzi vstupmi a popri tom som sa ešte aj sprchoval v studenej vode. Nakoniec som skončil s pocitom kedy moje telo bolo dosť unavené z chladu a začalo mať na neho averziu. Pre mňa je dobré počas dní voľna sprchovať sa studenou sprchou, ale vždy dávam telu aj deň voľna, kedy si od studenej vody oddýchne. Ak niektorí otužilci plávaju každý deň v ľadovej vode a cítia sa vpohode je to len dobre. V lete samozrejme treba využívať otužovanie sa studenou sprchou častejšie.

Dá sa plávanie v ľadovej vode na jazere nahradiť studenými sprchami? Podľa mňa nie. Pre mňa je plávanie v ľadovej / chladnej vode úplne niečo iné. Naviac si myslím, že plávanie na zamrznutom jazere má väčší vplyv na imunitu a blahodárnejšie pôsobí na organizmus. Pre niektorých ľudí je pobyt v ľadovej vode drastickejší ako sprchy. Z môjho pohľadu je to opačne. Myslím si že plávanie v ľadovej vode má väčší vplyv na imunitu organizmu. Otužovanie v prírodných podmienkách má úplne inú úroveň a zmysel ako otužovanie doma. Musím podotknúť, že na prírodné otužovanie sa teším zatial čo na sprchu moc nie. Aj keď studené sprchy majú čiastočne porovnateľný účinok ako plávanie vľadovej vode.

Otužovať sa s alebo bez neoprénových ochranných pomôcok? Toto je každého osobná vec. Ja by som osobne doporúčal bez akéhokoľvek neoprénu(samozrejme sa aj tak otužujem) . Samozrejme ľudia, ktorí majú napr. silný Raynaudov syndróm alebo chorobu ak sa chcú otužovať by mali nosiť neoprénové rukavice. Myslím si že iba ľudia, ktorí majú silné bolesti rúk a nôh pri pobyte v ľadovej vode by mali nosiť takúto ochranu. Navyše si myslím, že otužovanie nás učí prekonávať bolesť čo nás koniec koncov posilňuje. "No pain no gain" alebo "bez bolesti nie je zisk".

Ako sa zahrievať po otužovaní? Samozrejme, najlepšie je sa zahrievať vlastnou námahou vonku, čo Vám zlepšuje ešte viac termoreguláciu. Niektorí otužilci sa po výstupe z vody neoblečú ale idú si hneď zabehať a zacvičiť. Zdôvodňujú to tým, že ak sa hneď oblečiete, pokožku máte chladnejšiu a tak sa Vám vytvorí medzi pokožkou a prvou vrstvou oblečenia, vrstvička chladného vzduchu, ktorá potom prekáža v zahrievaní. Podľa mňa je dôležité si aspoň prezliecť mokré plavky, pretože tie Vás môžu naďalej ochladzovať. Ja preferujem skôr spôsob, kedy sa osuším a oblečiem ihneď po výstupe, a až potom si idem zabehať. Vrstvičky chladného vzduchu, ktoré sa mi vytvorili na oblečení hravo zahrejem vlastnou námahou a teplom. Samozrejme je dobré si dať teplý čaj, ktorý pomôže zahriať ochladené sliznice a dodá trochu tepla do organizmu. Ešte musím dodať, že mi pomahá nákrčník, ktorý si natiahnem na ústa a nos hlavne keď vonku mrzne. Takto dýcham hneď teplý vzduch a rýchlejšie sa zahrejem. Na zahrievanie by som neodporučil bicyklovanie, keďže sa pri ňom ťažšie zahrievajú prsty na rukách a nohách.